سؤال: نظر حضرتعالى درمورد گوش دادن به موسیقى هاى اصیل سنتى چیست؟
پاسخ: اگر مناسب مجالس لهو ولعب (مجالس عیاشى وخوشگذرانى) باشد جایز نیست .
سؤال: آیا گوش دادن به صداى خوانندگى زن در حالى كه محتواى آن اصلا فاسد نیست مثلا اشعار مولوى ویا حافظ ویا ...كه كاملا از نظر فساد در امان هستند وفقط خواننده آن زن است چه اشكالى دارد؟
پاسخ: اگر با تلذذ شهوى باشد حرام است واگر بدون آن وکیفیت آن مناسب مجالس لهو ولعب باشد باز هم به احتیاط واجب جایز نیست .
سؤال: گوش دادن به موسیقى چه مرد خواننده آن باشد وچه زن وهمچنین داخلى باشد ویا توسط خواننده هاى خارج از كشور باشد چه ایرانى باشد وچه به زبان غیرازایرانى چه حكمى دارد ؟
پاسخ: اگرمناسب لهو ولعب باشد جایز نیست .
سؤال: اینجانب مدتى است كه مشغول فراگیرى موسیقى مى باشم آیا اوقاتى را كه صرف مى كنم براى یاد گرفتن جزو ایام بطالت است یا خیر؟ البته قصد من این است كه به عنوان یك هنر بیاموزم و نمى خواهم درمجالس لهو ولعب از آن استفاده كنم؟
پاسخ: اگر یادگیری تئوری ونظری مانعی ندارد ولی اگر به صورت عملی باشد که موسیقی مناسب مجالس لهو ولعب باشد حرام است .
سؤال: آیا خریدن سنتور اشكال دارد؟
پاسخ: از الات مختص لهو ولعب است وحرام است .
سؤال: استفاده از تلویزیون دركشورهاى اسلامى كه آهنگهاى مختلف وفیلمهاى خارجى درآن وجود دارد حكم آن چیست ؟
پاسخ: استفاده ازآن مانعى ندارد و گوش داده به موسیقى مناسب مجالس لهو ولعب وگوش دادن به غنا یعنى آوازى كه مناسب مجالس لهو ولعب باشد چنانچه مضمون آن باطل باشد ویا قرآن وذكرودعا باشد حرام است و درغیر آنها بنابر احتیاط واجب جایز نیست ونگاه كردن به فیلمهاى خارجى بدون شهوت جایز است . ولی نگاه کردن به عکسهای مستهجن در فرض مذکور به احتیاط واجب جایز نیست .
سؤال: آیا خرید پیانو جهت استفاده شخصى وبدون لهو ولعب جایز است ؟
پاسخ: اگرازالات مختص لهو ولعب باشد جایز نیست .
سؤال: موسیقى متناسب با مجالس لهو ولعب كدام است؟
پاسخ: آنچه كه مردمان لاابالى در مجالس بزم و عیاشى مى نوازند و یا مى خوانند .
سؤال: هر چه كه اسم موسیقى بدان اطلاق مى شود حرام است ؟
پاسخ: خیر بلكه هر موسیقى كه مناسب مجالس لهو وعیاشى است حرام است ، اما موسیقى هاى آرام و مارشهاى جنگى و موسیقیهائى كه معمولا در فیلمها پخش مى شود و امثال آن اشكال ندارد .
سؤال: كف زدن اگر توأم با موسیقى محرم نباشد چه حكمى دارد ؟
پاسخ: اشكال ندارد و حرام نیست .
سؤال: موزیك وآهنگهاى غیر شادى آفرین مثل آهنگ اول اخبار یا فیلم امام على (ع) اشكال دارد ؟
پاسخ: اگر مناسب مجالس لهو ولعب نباشد مانعی ندارد .
سؤال: آیا دراصطلاح فقهى موسیقى مترادف با غناست ؟
پاسخ: غنا کلامی است که مضمون ان باطل وبا اواز مخصوص مجالس لهو ولعب خوانده شود و موسیقى صداى آلات مخصوص است .
سؤال: مرجع در تشخیص غنا وموسیقى محرم كیست ؟
پاسخ: ملاك تشخیص مكلّف است ودر صورت شک مانعی ندارد .
سؤال: تهیه نوارهاى مبتذل و یا وسائل دیگر موسیقى براى نواختن موسیقى مطرب حرام است ؟
پاسخ: اگر منظور ضبط موسیقى محرم بر نوار باشد جائز نیست .
سؤال: معیارى كه براى حرمت غنا و موسیقى بیان شده آنست كه متناسب با مجالس لهو وفسق باشد لطفا مقصود از مناسب را بیان فرمائید ؟
پاسخ: مقصود ما از مناسب بودن با مجالس لهو و فسق آنست كه شنونده بالخصوص اگر آشنایى به این امور داشته باشد، بتواند این سبك و یا كیفیت را از موارد مجالس معصیت و فسق یا مشابه آنها تشخیص دهد، اما نسبت به موسیقى و سبك غنائى كه موجب آرامش و تغییر حالتهاى روحى مى گردد مانند موسیقى آرام، مارش عزا و نظامى مانعى نمى باشد .
سؤال: آیا دین مبین اسلام، موسیقى را یك هنر مى داند ؟
پاسخ: موسیقى یكى از فنون بشرى است. ولى بدین معنى نیست كه تمام شئونات آن از نظر اسلام مباح باشد.
سؤال: آیا دانشجو مى تواند در رشته موسیقى ادامه تحصیل نماید ، و در صورتیكه تحصیلات دانشگاهى براى وى ضرورى باشد چه حكمى دارد ؟
پاسخ: اگر تحصیلات وى به صورت تئورى باشد مانعى نیست . ولى اگر بصورت عملى بود در مقدار مباح فقط جائز است .
سؤال: آیا فرقى بین موسیقى هاى محلى و سنتى یا خارجى و كلاسیك هست یا خیر ؟
پاسخ: فرقى نمى كند .
سؤال: آیا معیار در موسیقى نوع صدا است یا خصوص آلات زمان صدور روایات است كه اكنون با وسائل الكترونیكى كه زده مى شود مشكل حل است ؟
پاسخ: معیارنوع صدا است .
سؤال: آیا در حرمت و حلیت موسیقى فرقى بین استماع بطور مستقیم یا ضبط و پخش وجود دارد ؟
پاسخ: فرقى نمى كند .
سؤال: موارد استثنا ازحرمت موسیقى را بیان بفرمائید ؟
پاسخ: موسیقی مناسب مجالس لهو ولعب حرام است واستثا ندارد .
سؤال: آلات موسیقى كه استفاده از آنها حرمت مطلق دارند كدامند ؟
پاسخ: موسیقى كه مناسب مجالس لهو و لعب است مانند آنچه با آلات طرب همچون ناى و طنبور و گیتار و امثال آن نواخته مى شود حرام است .
سؤال: تكلیف داماد در مقابل آنچه را كه از موسیقى در مراسم پخش مى كنند چیست ؟
پاسخ: باید از آن منع كنند ، و اگر نتوانست جلوى آن را بگیرد گناهى بر او نیست ، ولى بنابر احتیاط واجب بنحوى ابراز انزجار بنماید .
سؤال: 1 ـ من در یک رستورانی در کشور آمریکا کار می کنم و نوار موسیقی حرام اکثر مواقع روشن است می خواهم بدانم که حکم کار کردن من در آنجا چیست؟
2- اگرآلات لهو ولعب موسیقی استفاده خوب وغیرشهوانی کنم آیا حرام است ؟
پاسخ: 1 ـ شما به آن گوش ندهید وتنها به گوش رسیدن اشکال ندارد .
2 ـ اگر با آن موسیقی غیر لهوی نواخته شود اشکال ندارد ومراد ازموسیقی لهوی موسیقی ای است که مناسب مجالس لهو وعیاشی است .
سؤال: می خواستم بدانم اینکه می گویند موسیقی که در مجلس لهو و لعب استفاده شود حرام است منظور شما همان غنا است یا چیز دیگری . (چون بارها دیده شده که افرادی با فطرتهای ناپاک حتی آهنگهای غیر غنا را هم در مجالس لهو و لعب استفاده می کنند) . در صورتی که چیز دیگری جز غنا است لطفا آن را توضیح دهید ؟
پاسخ: موسیقی صدائی است که از دستگاه و آلات شنیده می شود و غنا صدائی است که از حنجره بیرون می آید و فرق بین آن دو واضح است.
سؤال: می خواستم معنای مجلس لهو و لعب را توضیح دهید ؟
پاسخ: یعنی مجالس عیاشی ، خوشگذرانی و بزن و بکوب .
سؤال: اگر درباره آهنگ ندانم که آیا ان برای مراسم لهو و لعب است یا نه حکم چیست؟
پاسخ: گوش دادن به موارد مشکوک اشکال ندارد .
سؤال: گوش دادن به موسیقی در صورتی که برای شخص تاثیری نداشته باشد یعنی از آن لذت نبرد فقد یک عادت برای شخص شده باشد چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر لهوی باشد جایز نیست حتی اگر از آن هیچ لذتی نبرد.
سؤال: آیا فرا گرفتن علوم موسیقی که هدف از آن برای لهو ولعب نباشد حرام است؟
پاسخ: اگر مستلزم نواختن یا گوش دادن به موسیقی مناسب مجالس لهو ولعب باشد جایز نیست
سؤال: آیا والدین می توانند فرزندان خود را از گوش دادن به موسیقی روز ویا تراشیدن ریش منع کنند؟
پاسخ: حق دارند.
سؤال: آیا استفاده از آلات موسیقی برای نواختن سرودهای مجاز اشکال دارد؟
پاسخ: اگر به کیفیت مناسب مجالس لهوولعب باشد جایزنیست.
سؤال: اگر مجبور شویم در حالیکه موسیقی شنیده می شود نماز بخواینم نماز ما چه حکمی دارد ؟
پاسخ: نماز صحیح است .
سؤال: آلات لهو حرام را توضیح دهید ؟
پاسخ: الات لهو حرام وسیله ای است که شکل وهیئت ان (که معیار ارزش مالی ان است وبه جهت استفاده از ان نگه داری می شود) تنها برای موسیقی مناسب مجالس عیاشی تناسب دارد .
براساس فتوای حـضـرت آیت اللّه سیستانی (دام ظله)
http://www.tebyan.net/
هیچ داری از دل مهدی خبر ؟ گریه های هر شبش را تا سحر ؟ او که ارباب تمام عالم است من بمیرم ، سر به زانوی غم است شیعیان ! مهدی غریب و بی کس است جان مولی معصیت دیگر بس است شیعیان ! بس نیست غفلت هایمان ؟ غربت و تنهایی مولایمان ؟ ما عبید و عبد دنیا گشته ایم غافل از مهدی زهرا گشته ایم من که دارم ادعای شیعه گی چه بگویم من به جز شرمندگی ؟؟
روزی لقمان به پسرش گفت امروز به تو 3 پند می دهم که کامروا شوی.
اول اینکه سعی کن در زندگی بهترین غذای جهان را بخوری!
دوم اینکه در بهترین بستر و رختخواب جهان بخوابی
و سوم اینکه در بهترین کاخها و خانه های جهان زندگی کنی
پسر لقمان گفت ای پدر ما یک خانواده بسیار فقیر هستیم چطور من می توانم این کارها را انجام دهم؟
لقمان جواب داد:
اگر کمی دیرتر و کمتر غذا بخوری هر غذایی که میخوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد .
اگر بیشتر کار کنی و کمی دیرتر بخوابی در هر جا که خوابیده ای احساس می کنی بهترین خوابگاه جهان است .
و اگر با مردم دوستی کنی و در قلب آنها جای می گیری و آنوقت بهترین خانه های جهان مال توست .روزی لقمان به پسرش گفت امروز به تو 3 پند می دهم که کامروا شوی.
اول اینکه سعی کن در زندگی بهترین غذای جهان را بخوری!
دوم اینکه در بهترین بستر و رختخواب جهان بخوابی
و سوم اینکه در بهترین کاخها و خانه های جهان زندگی کنی
پسر لقمان گفت ای پدر ما یک خانواده بسیار فقیر هستیم چطور من می توانم این کارها را انجام دهم؟
لقمان جواب داد:
اگر کمی دیرتر و کمتر غذا بخوری هر غذایی که میخوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد .
اگر بیشتر کار کنی و کمی دیرتر بخوابی در هر جا که خوابیده ای احساس می کنی بهترین خوابگاه جهان است .
و اگر با مردم دوستی کنی و در قلب آنها جای می گیری و آنوقت بهترین خانه های جهان مال توست .
چترها را باید بست
زیر باران باید رفت
فکر را خاطره را زیر باران باید برد
با همه مردم شهر زیر باران باید رفت
دوست را زیر باران باید برد
عشق را زیر باران باید پیدا کرد
زیر باران باید بازی کرد
زیر باران باید چیز نوشت حرف زد نیلوفر کاشت
زندگی تر شدن پی در پی
زندگی آب تنی کردن در حوضچه "اکنون" است
رخت ها را بکنیم
آب در یک قدمی است ...
سهراب سپهری