چند مدل می تونیم این سوال رو جواب بدیم.. 1. کسانی که مورد شفاعت قرار نمی گیرند را بیان کنیم و بگوییم که بقیه مورد شفاعت قرار خواهند گرفت.. 2. شرایط شفاعت را بیان کنیم. اینکه اگر دارای این شرایط باشیم، در حیطه ی کسانی قرار می گیریم که شفاعت می شوند. 3. گروه هایی که مورد شفاعت قرار می گیرند رو نام ببریم.
با استفاده از اینکه تا ظرفی رو خالی از آلودگی نکنی، پاکیزگی رو توش نخواهیم دید، به نظر م میرسه که بیان این ها، طبق مدل اول، بهتر باشه. کسانی رو که مورد شفاعت قرار نمی گیرند رو بیان کنیم. چرا؟ برای اینکه اگه احیانا جزو این گروه ها هستیم، خودمان را بیرون بکشیم.
1. کافرین
2. منکران
3. شکاکان
4. مشرکان
رسول الله ِ صلي الله عليه وآله: الشَّفاعَةُ لا تَكونُ لِأهلِ الشَّكِّ والشِّرْكِ ، ولا لِأهلِ الكُفرِ والجُحُودِ ، بل يَكونُ لِلمؤمنينَ مِن أهلِ التوحيدِ ./ میزان الحکمه، ج5، ص587 به نقل از بحار الأنوار : ٨/٥٨/٧٥ پيامبر خدا صلي الله عليه وآله : نه شكّاكان ومشركان شفاعت شوند ونه كافران ومنكران ؛ بلكه شفاعت مخصوص مؤمنان يكتا پرست است.
5. قدرتمند مستبد 6. غالیان در دین رسول الله صلي الله عليه وآله : رَجُلانِ لا تَنالُهُما شَفاعَتى : صاحِبُ سُلطانٍ عَسُوفٌ غَشُومٌ ، وغالٍ فى الدِّينِ مارِقٌ / میزان الحکمه، ج5، ص588 به نقل ازالخصال : 63/93 پيامبر خدا صلي الله عليه وآله : شفاعت من به دو كس نمي رسد : قدرتمند مستبد وستمگر، وغلوّ كننده خارج شده از دين.
7. ظالمان رسول الله صلي الله عليه وآله : أمّا شَفاعَتِى ففى أصحابِ الكبائرِ ما خَلا أهلَ الشِّركِ والظُّلمِ ./ میزان الحکمه، ج5، ص588 به نقل از الخصال : 355/36 پيامبر خدا صلي الله عليه وآله : شفاعت من درباره مرتكبانِ گناهان كبيره است ، به جز مشركان وستمگران .
8. سبک شمرندگان نماز رسول الله صلي الله عليه وآله : لا يَنالُ شَفاعَتى مَنِ استَخَفَّ بِصلاتِهِ ، ولا يَرِدُ عَلَىَّ الحَوضَ لا واللّه/ میزان الحکمه، ج5، ص588 پيامبر خدا صلي الله عليه وآله : كسي كه نماز را سبك بشمارد به شفاعت من دست نيابد، وبه خدا سوگند كه در كنار حوض [كوثر ]بر من وارد نشود .
9. کسانی که به شفاعت، ایمان ندارند. رسول الله صلي الله عليه وآله : مَن لم يُؤمِنْ بِشَفاعَتِى فلا أنالَهُ اللّه ُ شَفاعَتِى ./ میزان الحکمه، ج5، ص 587 به نقل از عيون أخبار الرِّضا : ١/١٣٦/٣٥شرایط شفاعت شوندگان پيامبر خدا صلي الله عليه وآله : كسي كه به شفاعت كردن من ايمان نداشته باشد، خداوند شفاعت مرا به او نرساند.
اما چه کسانی مورد شفاعت قرار می گیرند؟
1. حفظ اصل ایمان کسانی مورد شفاعت قرار می گیرند که به سبب گناهان، اصل ایمانشان به خطر نیفتاده باشد. به همین جهت، در منابع دینی آمده است: کافر، مشرک و منافق در روز قیامت مورد شفاعت قرار نمیگیرند./ روحانی.سیدمحمدکاظم.پیشین.ص27
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرموده است: شفاعت برای تردیدکنندگان، مشرکان و کافران نیست، بلکه برای مۆمنان یکتاپرست است./ ری شهری.محمد.میزان الحکمه.موسسه دارالحدیث.چاپ دوم.ج4.ص1472.ح9482
2. آزار دهنده ذریه رسول خدا نباشد افرادی که به ذریه پیامبر آزار میسانند مورد شفاعت واقع نمیشوند، زیرا اولا طبق متون دینی تمام ستمگران از زمره شفاعت شوندگان خارج میشوند و ثانیا آزار دهندگان به هر فرد مۆمن و مسلمانی جز افرادی هستند که قابل شفاعت نمیباشند. و در خصوص فرزندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: «إذا قمت المقام المحمود تشفعت فی اصحاب الکبائر من امتی فتشفعنی الله لا تشفعت فیمن آذی ذریتی»، هنگامی که در مقام شفاعت قرار گیرم برای گناهکاران امتم شفاعت میکنم و خداوند شفاعت مرا میپذیرد، بخدا سوگند برای کسانی که ذریه و فرزندان مرا آزار کرده باشند شفاعت نمیکنم./ مطهری، احمد، کاردان، غلامرضا، شفاعت، قم، انشارات موسسه در راه حق، ص169
3- تارک نماز نباشد یکی از شرایط پذیرفته شدن شفاعت آن است که شفاعت شونده اهل نماز باشد و نماز را وظیفه ای مهم و محترم بشمارد و نسبت به آن سهل انگاری نکند./ همان، ص171
همچنانکه امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «لا ینال شفاعتنا من استخف بالصلوه»، شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمیرسد./ ری شهری، محمد، پیشین، ص1472، ح9484 کسانی که به طور کلی از ایمان محروم اند و دین و عمل آنها مورد رضایت خداوند نیست(مشرکان، کافران، ناصبیان و دشمنان رسول اکرم و خاندان او) محروم از شفاعت بوده و در عذاب جهنم جاودانه و همیشگی خواهند بود.
4- شفاعت شونده رابطه ای معنوی با شفیع داشته باشد کسانی مورد شفاعت قرار میگیرند که در دنیا ارتباط روحی و معنوی خاصی بین آنان و شافعان برقرار باشد. مثل اینکه خدمت یا احسان و یا محبتی درباره او و یا بستگان و دوستان شفیع کرده باشند./ طیب، سیدعبدالحسین، کلم الطیب، تهران، انتشارات بنیاد فرهنگ اسلامی حاج محمدحسین کوشانپور، ص814
در حقیقت یکی از حکمت هایی که سبب شده خداوند اولیای الهی را در روز قیامت، واسطه و شفیع در فیض مغفرت و بخشش خود، به این افراد قرار دهد همین رابطه معنوی و سنخیتی است که در دنیا میان آنان برقرار است./ روحانی، سیدمحمد، پیشین، ص29
5- اعتقاد قلبی به شفاعت داشته باشد از احادیث شفاعت استفاده میشود کسانی مورد شفاعت واقع میشوند که اعتقاد قلبی به شفاعت داشته باشند./ مطهری، احمد، پیشین، ص170 همچنانکه ار رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: «من لم یۆمن بشفاعتی فلا اناله شفاعتی»، هر کس به شفاعت من ایمان نداشته باشد شفاعت من به او نمیرسد./ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت دارالوفاء، ج8، ص58
6- خیانت کار و فریب دهنده نباشد:/ دری اصفهانی، علی، پیشین، ص49
در روایتی از رسول خدا آمده است: «من غش اخاه المسلم نزع الله برکه رزقه و أفسر علیه معیشه و وکله الی نفسه»، هر کس به برادر دینی خویش خیانت نماید، خداوند برکت را از روزیش بر میدارد و زندگیش را ویران میسازد و او را به خودش واگذار میکند و شفاعتی از او نخواهد شد./ وسائل الشیعه، ج12، ص210، ح11
شتباه است اگر فکر کنیم قاتلین اصلی مردم دنیا حامی صلح نیستند. مگر نه اینکه آمدند و در تظاهرات صلح پاریس شرکت کردند؟
پس مشکل از ماست که فرهنگ لغاتمان صلح را جور دیگری ترجمه کرده است. ای کاش ماهم فرهنگ لغات کشورمان را مثل شورای واژه گزینی دیکشنری آکسفورد که هر سال دایره واژگانش را رفرش می کند، رفرشکنیم.
آری صلح در فرهنگ لغات آمریکایی ها و اروپایی ها و سعودی ها و یهودی ها یعنی کشتار بی گناهان و ژست غم گرفتن در کنار آنان.
صلح در واژگان آنان یعنی اینکه گروهی را مثل داعش به دنیا بیاورید و پر و بالش بدهید تا بر پیکر نازک بشر تازیانه بزند و او را آواره کند.
صلح در دایره لغات آنان یعنی فرقی برایت نداشته باشد بی گناهی که می کشی کودک باشد یا انسانی کامل، بلکه تنها باید کشته شود به اسم صلح.
آری صلح برای آنان یعنی برایت فرقی نداشته باشد که هزاران نفر در هیروشیما در چندثانیه نابود شوند یا کودکیبه خاطر نجات جانش از دست تروریست ها، دل به تُشک نرم موج های دریا بدهد و در آغوش گرم ساحل آرام بخوابد...
سپارتاکوس برده ای بود که در خدمت امپراتوران روم به عنوان گلادیاتور به میدان می رفت و با گلادیاتور های دیگهمبارزه می کرد و در نهایت گلادیاتور ها، همنوعان خودشون رو می کشتن و قیصر هم عشق می کرد و مردم روم همسر گرم می شدند.
اسپارتاکوس تصمیم گرفت بردگان رو دور خودش جمع کنه و علیه امپراتور قیام کنه. مبارزه شدیدی هم انجام میدن و موفق می شوند امپراتور رو سرنگون کنند. بعد از سرنگونی قیصران ماندن چطوری نظام بسازند.
از اونجایی که فقط یک شیوه یک نظام یک سیستم برای اونها قابل تصور نبود و خو کرده بودن به همون سیستم، آمدن نظامی ساختن مانند قیصر. یعنی قیصر رو انداختن پایین خودشون شدن قیصر و بعد شهروندارن روم رو تبدیل کردن به گلادیاتور.
خب براچی انقلاب شد؟ انقلاب درست شد یک حکومتی درست کنیم که باهمدیگه حزب بازی در بیاریم بجنگیم و این رو خراب کنیم و این رو بیاریم سر قدرت و اون رو برداریم و هرکسی جیبش رو پر کنه و فک و فامیلش رو بعدش هزار جور مسائل فرعی درست کنیم و کسی به این چیزها توجهی نکنه؟ برا این انقلاب شد؟
برا این انقلاب شد که بخش عمده ای از مدیران ارشد که از جنوب شهر و از روستاها و شهر های دور بلند بشن و بعد بشن بالا شهر نشین تهران؟ وقتی اومدن تو مسئولیت دوزار نداشتن که تو زندگیشون خرج کنن بعد میلیونر ومیلیارد و ... برای اینا انقلاب شد؟ اگه برای اینا انقلاب شد که تو زمان شاه ملعون هم همه اینارو داشتیم. پس برا چی انقلاب شد؟
فراموش نکنیم انقلاب شد برای انجام یک مأموریت الهی. انقلاب ما دنباله انقلاب پیامبر عزیز حضرت محمد مصطفی (ص) است. بعضی از آقایون مسئول که دنبال قدرت و پول هستین، روی صحبتمبا شماست. اگه قرار بود ازین کارها کنید پس چرا انقلاب کردیم؟ نکنه ماهم شدیم اسپارتاکوس؟
چترها را باید بست
زیر باران باید رفت
فکر را خاطره را زیر باران باید برد
با همه مردم شهر زیر باران باید رفت
دوست را زیر باران باید برد
عشق را زیر باران باید پیدا کرد
زیر باران باید بازی کرد
زیر باران باید چیز نوشت حرف زد نیلوفر کاشت
زندگی تر شدن پی در پی
زندگی آب تنی کردن در حوضچه "اکنون" است
رخت ها را بکنیم
آب در یک قدمی است ...
سهراب سپهری